Takaisin ylös ↑ Feedcowboy.com

Kolme vinkkiä istumatyötä tekevän pelastukseksi

Yhdessäonnistujat.fi | 26.9.2017


Yksin yrittäjä puurtaa yksin oman koneen ja tuolin välissä. Tuoli voi olla keittiössä, olohuoneessa, parvekkeella, työhuoneessa tai vaikka kahvilassa. Ei ole jokapäiväisiä työkavereita välillä rupattelemassa, ei ole pomoa määräämässä työntahtia, ei ole kavereita kenen kanssa kävellä lounaalle, ei työhyvinvoinnista huolehtivaa fysioterapeuttia. Yleensä.

Mutta vapaus on, vapaus valita missä istut ja milloin.

Kannattaa kiinnittää huomiota missä istuu ja miten istuu. Paikka voi olla vaikka uima-allasalueen aurinkotuoli helteessä siihen aikaan vuodesta, kun Suomessa sataa räntää. Tai nojatuoli kotona takan äärellä. Valitset itse.

Kiinnitä huomiota missä asennossa vietät suurimman osan päivääsi? Istutko paljon työpäiväsi aikana? Minkälainen asentosi on istuessasi? Ovatko olkapääsi kääntyneet eteenpäin lysyyn ryhtiin? Miten jalat asettuvat? Entä pääsi -kallellaan kohti konetta?

Kärsitkö niska- tai hartiavaivoista? Särkeekö päätäsi? Väsyykö selkä?

Istuminen tappaa, olet varmasti kuullut sen. Istuminen ei tee hyvää kehollesi. Selän puolen lihakset venyvät ja lonkan koukistajat lyhentyvät. Ihmistä ei ole suunniteltu istumaan.

Miten tasapainottaa päivää istuma-asennon suhteen? Mitä voit tehdä, ettet pahenna tilannetta? Nämä ohjeet toimivat kaikille istumatyötä tekeville, riippumatta siitä istutko yksin kotikonttorilla vai avokonttorissa muiden kanssa. Ota vinkit osaksi päivääsi ja tee itsellesi hyvää!

Tässä kolme vinkkiä istumatyöläisen pelastukseksi:

Tauota!
Käy juomassa välillä vettä. Vesipullo pöydän kulmalla on hyvä, mutta vielä parempaa on saada liikettä sen täyttämiseksi. Kierrä vessaan pidemmän kieppauksen kautta. Käy vaikka ulko-ovella haistelemassa minkälainen ilma on. Muista myös silmät: Jos sinulla on edessäsi ikkuna, paras tapa lepuuttaa välillä silmiä on katsoa kaukaisuuteen. Anna silmien rentoutua ja levätä -nauti!

Venytä!
Tee vastaliikkeitä! Venytä lonkankoukistajia, jotka istuessa ovat supistuneessa tilassa. Tee selkäpuolelle vastaojennuksia, ota lantio mukaan. Muista myös niskan alue, pääsi on luultavasti ollut eteenpäin työntyneenä ja kallellaan. Nouse välillä seisomaan ja venyttele. Kun jatkat taas töitä, huomaat, että automaattisesti asentosi on parempi. (Kunnes taas väsyt ja asento romahtaa -aika tehdä jotain!)

Vaihda asentoa!
Voitko seistä välillä koneen kanssa, ehkä keittiön pöytätaso olisi sopivalla korkeudella. Vai saatko laitettua koneen alle korotuksia, jotta voit seistä pöytäsi ääressä (kokeiltu on - toimii). Vaihda välillä tuolia millä istut. Soittaessasi puhelun, voisitko seisoa. Saat myös kävellä tai venytellä samalla.

Haluatko oppia lisää miten pelastaa ryhtisi sieltä tuolin ja koneen välistä? Sinulla on mahdollisuus päästä verkkokurssille liikuttamaan itseäsi mukaan nyt pilottihintaan 69,- (ovh. 179,-)! Kurssi alkaa 2.10 maanantaina. Osallistut oman aikataulusi mukaan, teet harjoitteet silloin, kun sinulle sopii. Tervetuloa mukaan yrittäjä! https://eveliinarusi.fi/kaunis-nainen-verkkovalmennus/

Voit ilmoittautua 1.10 klo 24 saakka. Käytä etuhinta hyväksesi, hinta on vain kerran pilottihinta. Opit pieniä liikkeitä, joilla korjata huonoa asentoasi päivän toimissa paremmaksi. Olen lempeän liikkeen asiantuntija, ©KaunisNainen -metodi on kehitetty helpoiksi, yksinkertaisiksi oivalluksiksi, ei hikijumppaa. Nähdään kurssilla! https://eveliinarusi.fi/kaunis-nainen-verkkovalmennus/

Yhdessä onnistuja,

Eveliina Rusi
koulutettu hieroja
Asahi-ohjaaja
©KaunisNainen
eveliinarusi.fi

Jaa:

";
← Edellinen blogikirjoitus ← Edellinen
Valmennusmatka: Viimeinen valmennuskerta

Kirjoittajan aiemmat julkaisut

Valmennusmatka: Viimeinen valmennuskerta
Valmennusmatka: 11. valmennuskerta
Valmennusmatka: 10. valmennuskerta